perjantai 14. helmikuuta 2020

Dobrý den!

Ahoj kaikki! 
Täällä sitä nyt sitten ollaan.  En oikein tiedä miten kuvailisin mun fiiliksiä tai en voi sitä ainakaan yhdella sanalla kuvata... Onhan tää nyt ihan sairaan SIISTIÄ! Oon ollu täällä nyt neljä päivää ja vaikka koulu vasta alkaakin maanantaina, niin tiedän jo nyt, että tää oli maailman paras päätös tulla tänne. Aattelin tässä nyt vähän kertoilla, mitä olen saanut aikaiseksi tän ekan viikon aikana. 

Saavuin siis maanantai- iltana Prahan lentokentällä aivan ihanan (ihan kauhean) sään siivittämänä. Tottakai osui just jännittävimpään päivään Ciara-myrsky joka vemputti konetta aikalailla ja tuntui, että se kone ei koskaan Tsekin kamaralle pääsekään. Tästä pienestä horrorlennosta huolimatta minua odotti oikein kohtelias herrasmies vastassa ja pääsin suoraan kyydillä kohti uutta kotia. Täytyykin tässä välissä suositella Prague Airport Transfers- taksipalvelua. Kyydin pystyy tilaamaan netistä ja kuski vie sinut haluamaasi osoitteeseen. Minun noin 25 minuutin/20 km matka maksoi noin 22,50€, joten ei kovin pahan hintaineenkaan ja säästyi vaivalta kantaa laukkuja julkisilla. Kuski myös antoi Prahan kartan ja pienen opaskirjan veloituksetta. Iso peukku! 


                                                                   Mun huone :)

Letňanyn alue ja asunto, johon muutin on ylittänyt kaikki odotukset. Erittäin avuliaat hostit ja naapurit mulla ja alue vaikuttaa rauhalliselta. Alueen asukkaat koostuvat pääasiassa lapsiperheistä ja vanhuksista. Kaupat ovat lähellä ja liikenneyhteydet loistavat keskustaan ja koululle. Ruoka on halpaa ja liikkuminen halpaa! :D

Parvekkeelta
Metrossa


Cafe Moment- Suosittu vegaanien keskuudessa


Žižkovin TV-torni
Astronominen kello

Kansallismuseo

Vltava (Kaarlensilta sivussa)

Ensimmäinen päivä meni lähinnä sisätiloissa, koska myrskytuuli oli vielä kovin voimakas, mutta toisena päivänä lähdin jo tomerana suunnistamaan kohti keskustaa. Kävelin Wenceslas Squarea pitkin vanhaan kaupunkiin ja välissä poikkesin ostamaan kirjakaupasta HonestGuide Prague- kirjan. Olen seurannut Youtubesta kirjantekijän videoita ja ne ovat auttaneet paljon sopeutumiseen ja mitä täällä kannattaa tehdä ja välttää. Vanhasta kaupungista sitten seikkailinkin Kaarlensillalle, joka pursusi turisteja, vaikka ei vielä virallinen turistikausi täällä olekaan. Oli viimein kiva nähdä paikkoja, joita on nähnyt videoissa ja kuvissa.  

Torstaina ja tänään pääsin tutustumaan jo tuleviin koulukavereihini, jotka tavoitin tutor-opettajani kautta. Torstaina tapaamani koulukaverit olivat paikallisia ja he näyttivät minulle heidän lempiravintoloitaan ja lisää nähtävyyksiä. Tänään tapasin toisen vaihtarin, joka tuli Portugalista. Hänen kanssaan kävimme selvittämässä, miten löydämme koululle, jonka jälkeen suuntasimme keskustaan ja lounaalle. Ihan huipputyypeiltä vaikuttavat!! 

Tällaista olen jo kerennyt tehdä tässä neljän päivän aikana! :D Viikonloppuna tapaan varmasti vielä uusia ihmisiä, nautin lisää nähtävyyksiä ja kiertelen ristiin rastiin kaupunkia. Maanantaina alkaakin sitten kunnon arki! Mukavaa sekin! 



Příště!!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti